Listing 1 - 10 of 92 << page
of 10
>>
Sort by

Periodical
Kunstzone : Tijdschrift voor kunst en cultuur in het onderwijs
Authors: ---
ISSN: 15707989 Year: 2002 Publisher: Vught Stichting Kunstzone

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kunstzone is hét tijdschrift voor professionals in kunst- en cultuureducatie. Elke editie heeft een actueel en relevant thema, met daarnaast artikelen, rubrieken, beeldreportages en columns. --Stichting Kunstzone


Book
Methodiek : kunst- en erfgoededucatie : theorie en praktijk.
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789090249650 Year: 2009 Publisher: Leuven : Mooss,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Sinds het begin van de jaren tachtig timmert Mooss aan een grondig onderbouwde kunsteducatie. Wij zijn ervan overtuigd dat het belangrijk is om inzicht te hebben in de processen die zich voordoen wanneer kinderen, jongeren en hun begeleiders werken rond kunst en erfgoed. Als je niet weet wat er echt speelt, zal je als begeleider van deze processen enkel kunnen terugvallen op praktijkervaring, op systemen die hun deugdelijkheid hebben bewezen, maar die je niet kan vernieuwen en moeilijk kan aanpassen aan complexe situaties omdat je niet op de hoogte bent van de wezenlijke componenten en onderliggende methodiek. De kern van deze publicatie bestaat uit de methodiek die indertijd door Jan De Braekeleer werd vastgelegd voor Mooss en Wisper. Ondertussen zijn we echter zowat een kwarteeuw verder en hebben we ons werkterrein en aanpak aan de veranderende tijden aangepast met een verruiming naar musea en erfgoed, gezinnen, kunsteducatieve producten, participatiepro­jecten en festivals.


Book
Kunst- en erfgoededucatie : theorie en praktijk
Authors: ---
ISBN: 9789033489389 Year: 2013 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Mooss (Vlaamse vzw voor kunst- en erfgoededucatie) is ervan overtuigd dat het belangrijk is om inzicht te hebben in de processen die zich voordoen wanneer kinderen, jongeren en hun begeleiders werken rond kunst en erfgoed. Als je niet weet wat er echt speelt, dan zal je als begeleider van deze processen enkel kunnen terugvallen op praktijkervaring. Als je niet op de hoogte bent van de wezenlijke componenten en onderliggende methodiek, dan kan je wel systemen gebruiken die hun deugdelijkheid hebben bewezen, maar je kan ze niet vernieuwen en moeilijk aan complexe situaties aanpassen. Als je enkel weet wat werkt, maar niet begrijpt waarom, dan ben je veroordeeld tot herhaling. In het steeds complexer wordende landschap van jeugd en kunst is dat geen goede uitgangspositie. Daarom heeft Mooss altijd veel energie gestoken in de theoretische en methodische onderbouw van haar werking.Ook de eisen die Mooss zichzelf stelt op het vlak van inclusie vragen om een aangepaste methodiek. Als je probeert om niemand uit te sluiten, op basis van welke kenmerken ook, dan heb je een methodiek nodig die je in staat stelt om iedereen te begeleiden. Als je de methodiek beheerst om te kunnen differentiëren, dan kan je veel verschillende zinvolle kunstervaringen tegelijk mogelijk maken. De kunst- en erfgoedbemiddelaar is een druk bezet vrouw/man, met weinig tijd om zich in de uitgebreide literatuur over theorie, methodiek en best cases te verdiepen. Dit nieuwe methodiekboek moet hier in alle sectoren waarin wordt bemiddeld tussen publiek en kunst of erfgoed een helpende hand reiken


Periodical
Cultuur + educatie
Author:
ISSN: 18798837 Year: 2001 Publisher: Utrecht

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Door kunst onderwezen willen worden
Authors: ---
ISBN: 9789491444388 9491444387 Year: 2017 Publisher: Arnhem Amsterdam ArtEZ Press Distributie Idea Books

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Gert Biesta presenteert in dit boek een nieuwe benadering van hedendaagse kunsteducatie door te laten zien welke unieke mogelijkheden de kunsten bieden om in dialoog te zijn met de omringende wereld. Deze benadering gaat uit van onderwijzen als een proces van tonen, waarbij de docent aan de leerling laat zien wat er in de wereld goed, belangrijk of betekenisvol kan zijn om aandacht aan te besteden. Aan de hand van de 'Aktion' uit 1965 van Joseph Beuys, 'Hoe men afbeeldingen uitlegt aan een dode haas', waarvan veel afbeeldingen in dit boek zijn opgenomen, maakt Biest duidelijk hoe dit proces werkt.


Book
How we learn : the surprising truth about when, where, and why it happens
Author:
ISBN: 9780812984293 0812984293 9780812993899 0812993896 0812993888 Year: 2014 Publisher: [Place of publication not identified] Random House

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"In the tradition of The Power of Habit and Thinking, Fast and Slow comes a practical, playful, and endlessly fascinating guide to what we really know about learning and memory today—and how we can apply it to our own lives. From an early age, it is drilled into our heads: Restlessness, distraction, and ignorance are the enemies of success. We’re told that learning is all self-discipline, that we must confine ourselves to designated study areas, turn off the music, and maintain a strict ritual if we want to ace that test, memorize that presentation, or nail that piano recital. But what if almost everything we were told about learning is wrong? And what if there was a way to achieve more with less effort?In How We Learn, award-winning science reporter Benedict Carey sifts through decades of education research and landmark studies to uncover the truth about how our brains absorb and retain information. What he discovers is that, from the moment we are born, we are all learning quickly, efficiently, and automatically; but in our zeal to systematize the process we have ignored valuable, naturally enjoyable learning tools like forgetting, sleeping, and daydreaming. Is a dedicated desk in a quiet room really the best way to study? Can altering your routine improve your recall? Are there times when distraction is good? Is repetition necessary? Carey’s search for answers to these questions yields a wealth of strategies that make learning more a part of our everyday lives—and less of a chore.By road testing many of the counterintuitive techniques described in this book, Carey shows how we can flex the neural muscles that make deep learning possible. Along the way he reveals why teachers should give final exams on the first day of class, why it’s wise to interleave subjects and concepts when learning any new skill, and when it’s smarter to stay up late prepping for that presentation than to rise early for one last cram session. And if this requires some suspension of disbelief, that’s because the research defies what we’ve been told, throughout our lives, about how best to learn.The brain is not like a muscle, at least not in any straightforward sense. It is something else altogether, sensitive to mood, to timing, to circadian rhythms, as well as to location and environment. It doesn’t take orders well, to put it mildly. If the brain is a learning machine, then it is an eccentric one. In How We Learn, Benedict Carey shows us how to exploit its quirks to our advantage."--Publisher's description.


Book
Gender op school : leidraad voor een gender-inclusieve leeromgeving
Authors: --- ---
ISBN: 9782509030993 9782509031297 Year: 2017 Publisher: Brussel : Politeia,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In een genderinclusieve leeromgeving kan iedereen, ongeacht het biologische geslacht, de seksuele oriëntatie, genderexpressie en genderidentiteit openlijk, vrij en zonder beperkingen participeren aan alle aspecten van het schoolgebeuren. Genderinclusieve scholen maken dit mogelijk door het implementeren van een beleid, praktijken en acties die aantonen dat alle genders welkom zijn. ‘Gender op school' geeft een beknopt overzicht van de centrale concepten om over gender te praten aan de hand van het genderkoek-model dat werd ontwikkeld door çavaria. Aan deze centrale concepten koppelen de auteurs steeds de impact van gender binnen de school en factsheets met cijfers die de genderdiversiteit op school illustreren. Screeningtools worden besproken om de huidige stand van zaken in jouw school onder de loep te nemen. Daarnaast worden er acties op school- en klasniveau besproken om te werken aan een meer genderinclusieve leeromgeving. Ten slotte verwijst het boek je ook door naar relevante organisaties, lespakketten en websites om je onderzoek naar genderinclusief onderwijs na het lezen van dit boek voort te zetten. Het boek geeft je de nodige handvatten om zelf aan een genderinclusieve leeromgeving te werken.


Book
Diversiteit, identiteit en de 'culture wars'
Authors: ---
ISBN: 9789463385305 9463385304 Year: 2019 Publisher: Soesterberg Uitgeverij Aspekt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kritische bijdragen over de multiculturele samenleving in Nederland en de bedreigingen voor de Nederlandse identiteit door immigratie. Diversiteit – het lijkt een nieuw toverwoord. Eurocommissaris (en PvdA-coryfee) Frans Timmermans verklaarde op Junckeriaanse wijze dat men ‘divers zal zijn’ of ‘niet zal zijn’. Als alternatief noemde hij ‘oorlog’.Het zijn apocalyptische woorden. Wat betekenen ze en is er überhaupt een onomstreden definitie van diversiteit? Waar komt dit diversiteits-denken plots vandaan? Is het nuttig? Over welke soort diversiteit gaat het? Elke soort? Dat kan nauwelijks de bedoeling zijn – een samenleving met moordenaars, kinderverkrachters, racisten en nazi’s zal niemand voor ogen hebben, hoe ‘divers’ ook…Betekent ‘diversiteit’ dat achtergestelden nu een stem krijgen? Als dat zo is, wie zijn dat dan? Tegenwoordig worden ‘mensen van kleur’ afgezet tegen ‘witten’. Diversiteit is vaak een strijdkreet om institutioneel racisme aan te kaarten. Maar speelt diversiteit aan ideeën ook een rol? Wil diversiteit óók zeggen dat mensen meer ruimte verdienen om uit te komen voor hun rechts-realistische opvattingen binnen het publiek debat, het maatschappelijk middenveld en de instituties?In Diversiteit, identiteit en de ‘culture wars’ brengt een groep wetenschappers, intellectuelen en politieke analisten orde en structuur aan in de verwarrende hoeveelheid meningen over dit onderwerp. Daarbij besteden we niet alleen aandacht aan diversiteit in de samenleving, maar ook aan diversiteit in de instellingen. Is bijvoorbeeld de universiteit te blank? Of te links? Paul Cliteur | Wim Couwenberg | Afshin ellian | Theo francken & David Dessinbas hengstmengel & esther van fenema | jesper jansen | coen de jong | Sid Lukkassenperry pierik | pamela pinas | darya safai | Renzo verwer


Book
Letting art teach
Authors: ---
ISBN: 9789491444371 Year: 2017 Publisher: Arnhem ArtEZ Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In this book, Gert Biesta presents a new approach to contemporary art education by showing the unique possibilities the arts offer to establish a dialogue with the world around us. This approach to art education is based on teaching as a process of showing, where the teacher shows the student what could be good, important or meaningful to master in the world. As a starting point for illustrating this method, the book proposes 'How to Explain Pictures to a Dead Hare' (1965) by Joseph Beuys, which Biesta uses in order to draw out a number of important lessons about teaching.


Book
Rilke en de wijsheid
Author:
ISBN: 9789044646504 9044646508 Year: 2021 Publisher: Amsterdam Prometheus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De dichter Rainer Maria Rilke (1875-1926) wordt veelal als leraar gezien. De brieven van zijn hand, vooral de brieven die gericht waren aan de jonge dichter Frans Xaver Kappus, vormen nog altijd een inspiratiebron voor beginnende dichters en andere kunstenaars. Die brieven en veel van zijn gedichten tonen Rilkes bedachtzaamheid in het omgaan met grote thema's als natuur, kunst en rouw. Naast zijn leraarschap is hij leerling geweest. Van Lou Salomé leerde hij onder andere het vrouwelijke in zichzelf te zien; het vrouwelijke als onlosmakelijk verbonden aan het mannelijke. Auguste Rodin leerde Rilke om zijn blik naar buiten te richten en aandachtig te kijken. Er is echter geen rechte lijn te trekken van Rilkes rol als leerling naar zijn rol als leraar: soms speelt hij beide rollen tegelijkertijd. Het is fascinerend om te zien hoeveel Rilkes er naast elkaar bestaan. In 'Rilke en de wijsheid' onderzoekt Jan Oegema de ontwikkelingen die Rilke als leerling en leraar doormaakt. Hij toont de nuances en ambiguïteiten die veelal achterwege worden gelaten. Zo weet hij Rilke neer te zetten als mens van vlees en bloed, zonder af te doen aan de wijsheid die uit zijn geschriften te halen valt. Rainer Maria Rilke (1875-1926) is een kunstenaar met talent voor leraarschap. Met even originele als bedachtzame formuleringen – ‘Leef nu uw vragen’ – dwingt hij zijn lezers na te denken over het leven, hún leven. In dat opzicht doet hij niet onder voor bijvoorbeeld Socrates of Meister Eckhart. Dit is een boek met gedichten, briefcitaten, filosofie en een meditatieoefening uit 1905. Het schetst Rilkes ontwikkeling als leraar en vertelt hoe hij zelf als jonge kunstenaar twee leraren vindt, Lou Salomé en Auguste Rodin. De een maakt van hem een jugendstilhipster met gewaagde ideeën over religie en seksualiteit. De ander een harde werker die hecht aan discipline en aandachtig waarnemen.Rilke als leerling én leraar: dat is een interessante invalshoek, ook omdat hij in beide rollen zo veel gezichten laat zien. Hij is een zeldzaam type Meister, iemand die moet dulden dat hij blijft veranderen en hooguit geschikt is als richtingwijzer. Zijn thema’s zijn natuur, liefde en rouw. Zijn grondbegrip is innerlijkheid. Zijn grootste mantra de eenheid van leven en dood. Maar wat die mantra betekent?Het wordt tijd opnieuw na te denken over de kunstenaar als leraar. En over bewondering en aanhankelijkheid, want zoals Nietzsche zegt: er zijn mensen die je meer kunt vertrouwen dan jezelf.

Listing 1 - 10 of 92 << page
of 10
>>
Sort by